de koorleden

Hieronder stellen de koorleden zich aan u voor:

Britta van ’t Klooster:”Sinds de oprichting van Voce Umana in 2007 maak ik deel uit van het vocaal ensemble Voce Umana. Zingen op hoog niveau is altijd al mijn grote hobby geweest. Zo heb ik 8 jaar zangles gehad en in verschillende koren gezongen. Voce Umana spreekt mij aan door het hoge niveau en de gedrevenheid van het koor om tot een goede koorklank te komen. Ik geniet er elke dinsdagavond weer van om samen te zingen. Met name de wereldlijke stukken trekken me erg en het is mooi om ieder jaar weer “nieuwe” oude muziek te mogen ontdekken.”

Alwina van der Mark (1979): "Mijn interesse voor zang is op jonge leeftijd ontstaan. Als kind zong ik in een kinderkoor o.l.v. Ankie Jansen. En op latere leeftijd zong ik in musicals en projectkoren. Mijn interesse voor oude muziek is in 2003 ontstaan, toen ik mijn man Arian leerde kennen. In september 2007 hebben we het vocaal ensemble Voce Umana opgericht. Sindsdien zing ik met regelmaat tijdens concerten met het ensemble (alt/sopraan), in projectkoren, gelegenheidskoren, kleine zanggroepen of duetten."

Greetje de Rink: "Zingen doe ik mijn hele leven al, het is één van mijn grootste hobby’s. Ik krijg er energie van en het is een uitlaatklep. Ik zing het liefst religieuze muziek, omdat ik daarmee mijn hemelse Vader kan loven en er zelf blij van word en ook in moeilijke tijden er kracht uit haal. Het liefst zing ik in een klein koor. Door verschillende dingen te doen heb ik veel ervaring op gedaan, kinderkoor, gemengd koor, koorcurcus S.N.K, dubbelkwartet, projectkoor, Evangelisatiekoor Assen (waar ik nu nog lid van ben) en sinds 2012 ben ik lid van Voce Umana. Ik kan sopraan en alt zingen en vind allebei leuk, momenteel zing ik sopraan. Ik hoop nog lang te kunnen zingen want : “Zolang je zingt leef je.”

Hennie Mezach: "Sinds mei 2012 zing ik met veel plezier bij de sopranen van Voce Umana.

Daarvóór heb ik als sopraan gezongen in een kamerkoor en een toonkunstkoor. Zanglessen volgde ik destijds bij Ellen Klopstra.

Sinds september 2014 ben ik lid van Toonkunstkoor Heerenveen. Daar worden vaak de “grote “werken uitgevoerd van Bach, Mozart, Händel.

Het repertoire van ons vocaal ensemble stamt veelal ook uit barok en renaissance maar is klein en fijn.

En dat is voor mij weer een nieuwe uitdaging.

Zonder muziek zou het leven voor mij een stuk eentoniger zijn."

Marijke Vroom is lid sinds 2016 en heeft als stemsoort sopraan:

"Als kind heb ik jarenlang op een koor gezeten met een fantaschtische dirigent. Sindsdien ben ik blijven zingen in verschillende gelegenheidskoortjes. Ik beleef daar veel plezier aan. Vooral al zingend de harmonie met de andere stemmen zoeken en doorgaan totdat het echt goed klinkt.

 

Het liefst zing ik 4-stemminge liederen met een ingetogen karakter. Dat kan uit alle genres zijn.

Rudolphine de Vidal is eveneens lid sinds 2016 en heeft als stemsoort sopraan.

"Ik ben Rudolpine de Vidal de St Gemmain. Ik ben 64 jaar en woon in Oldeberkoop. Ik hou van zingen. Op mijn werk zit ik in het medewerkerskoor en heb daar al kennis gemaakt met oude muziek.

Ik heb een aantal scratch weekenden gedaan (carmina burana en requiem van Mozart) en ik word heel blij van samen zingen. Vooral oude muziek en meerstemmig zingen. Dat vond ik bij Voce Umana. Ik vind het fijn om met een groep de muziek mooi te laten klingen. Bij elkaar de harmonie te vinden in de stemmingen. Als we dat met elkaar bereiken ben ik geraakt."

Romy Leskens (sopraan)

"Al vanaf mijn dertiende ben ik met muziek bezig, ik speel dwarsfluit, en heb bij verschillende koren en cantorijen gezongen, voornamelijk kerkmuziek, ook heb ik 3 jaar zangles gehad, bij Voce Umana heb ik eerder 5 jaar gezongen, en na een pauze van 3 jaar miste ik het a capella zingen op dit niveau toch wel erg en ben hier als sopraan weer met veel plezier teruggekomen."

Cees Mannee: "Mijn zangervaring heb ik vooral opgebouwd bij de twee grote nederlandse bachkoren, met uiteraard de werken van Bach, maar ook werken van componisten door de hele muziekgeschiedenis heen. Die oude liefde heb ik weer opgepakt bij Toonkunst Heerenveen. Zingen bij Voce Umana is een uitdaging apart: in een klein ensemble moet je ‘geheel’ zelfstandig kunnen zingen en optimaal luisteren naar de andere zangers. Het repertoire is mooi en gevarieerd. Het zingen bij zowel het groot- als het kleinkoor is een geweldige combinatie."

Fred van Otten (bas): "De perioden in de muziekgeschiedenis die altijd een bijzondere aantrekkingskracht op me hebben uitgeoefend, zijn de Renaissance en vroege Barok. Tot drie jaar geleden kwam het echter niet bij me op om repertoire eruit zelf te gaan zingen. Dat veranderde toen ik enkele leden van Voce Umana zag en hoorde optreden. Ik was verkocht. Gedurende de twee jaar dat ik bij het koor ben, heb ik kennisgemaakt met prachtige stukken. En er is nog zoveel meer."

Sjaak Koopman heeft als stemsoort bas:

"Zingen heb ik altijd leuk gevonden. ook in koorverband heb ik lang meegedaan met het medewerkerskoor op OlmenEs.

 

Bij het koor Voce Umana zingen is voor mij een hele uitdaging. Het is altijd weer een verrassing hoe je onbekende stukken na oefenen kan laten spreken.

Heel bijzonder!"

Bertus de Vroome (bas): "Van heel hoog naar heel laag!

Dit is zo ongeveer mijn koorhistorie.

Van jongenssopraan in mijn jeugd bij het kinder-/jeugdkoor in Meppel naar de lage tweede bas nu. Destijds onder zachte dwang. Nu bracht een cursus ter voorbereiding op het

pensioen, Pinot Gris, mij tot het besluit lid te worden van een koor. Eerst ongeveer vier jaar bij het Berkoper Popkoor en nu al weer anderhalf jaar, om wat minder vrijblijvend en op een hoger niveau te acteren, bij Voce Umana!

Sijanda El- Hage (alt)

"Als klein kind was ik een brommer toen is mijn moeder toonladders met me gaan zingen. Op de kleuterschool mocht ik tijdens de kerstviering “Stille Nacht” zingen omdat ik zo zuiver zong. Niemand wist hoe dat kwam.

Zingen heb ik sindsdien altijd fijn gevonden, ik neurie als ik in de tuin werk of aan het koken ben. Muziek hoort in ons huis, ik heb 3 zoons en ze bespelen allemaal meerdere instrumenten. Als ze thuis zijn wordt er gezongen.

Ik heb in kerkkoortjes gezeten, gospel in de jaren ’70, Taizé muziek is nu mijn favoriet. Ik heb ook nog een tijdje zangles gehad en in een van- alles-en- nog-wat- koor meegedaan.

Voce Umana is voor mij een uitdaging omdat ik de renaissancemuziek niet zomaar meezing. Ik besef ook dat ik nog heel veel te leren heb over de opbouw van muziek, stijlen en muziektheorie. Dat wekt mijn nieuwsgierigheid, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je je TOP voelt als je zingt. Dat sla je dus geen dag over!"

Hanneke Weehuizen (alt): "Hoewel ik mijn hele leven al graag zing begint mijn koorgeschiedenis pas als ik 21 ben. Begonnen bij een koor met meer dan 100 leden ben ik in steeds kleiner verband gaan zingen. Tot ik tenslotte ben gaan zingen bij een kwartet waar Hans ook deel van uitmaakte. Grappig detail; behalve mooie muziek heeft dit kwartet ook twee echtparen en zes kinderen opgeleverd. Door mijn drukke gezin en onze natuurvoedingswinkel heb ik daarna jarenlang niet veel meer dan kinderliedjes gezongen. Sinds ik bij OlmenEs werk ben ik lid van het medewerkerskoor en via Arian, die onze dirigente kwam vervangen, ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij Voce Umana."

Josine Nobbe (alt): "Sinds het najaar van 2017 lid van Voce Umana. Ik heb als tiener in het kerkkoor gezongen. Daar hebben we o.a. de mis van Hans Leo Hassler uitgevoerd. Na mijn huwelijk zijn we verhuisd naar Goose Bay, Canada. Daar heb ik gezongen bij de Northern Harmony en bij het Base Choir. Ook heb ik daar zanglessen gehad van een jazz-zangeres. Dit was een hele openbaring voor me. Vervolgens zijn we naar Frankrijk verhuisd alwaar ik ook bijna 10 jaar in een frans koor heb gezongen. Weer verhuisd. Nu naar Nederland. Weer naar een koor gezocht. Er stond een advertentie in de plaatselijke krant van een groep mensen die een kamerkoor op wilden richten. Daar contact mee opgenomen en een heerlijke tijd gehad. Prachtige klassieke muziek gezongen . Dit was iets wat ik tot dan toe niet echt gezongen had. Maar het veroverde mijn hart.

Daar ook weer 2,5 jaar zangles gehad wat mij veel gebracht heeft.

Toen moesten we weer verhuizen. Met veel spijt afscheid genomen van het Kamerkoor Pro Musica uit Den Ham maar..

Ik ben nu heel gelukkig dat ik weer fijn kan zingen met een leuke groep hartelijke mensen en mooie muziek . Elke dinsdag is een uitje voor me."

 

Paulus Carlier (tenor): " Als beeldend kunstenaar ben ik altijd op zoek naar nieuwe expressiemogelijkheden. Samen muziek maken is daar één van. Ik zit nu al 4 jaar bij het Toonkunstkoor, dat is een groot koor.

In dit ensemble worden andere kwaliteiten van mij gevraagd. Dat vind ik een uitdaging. Tegelijkertijd is het ook ontspannend.

Ik hou van oude muziek en dat wordt bij Voce Umana gezongen!"

Hans Weehuizen (tenor): "Muziek is mijn hele leven belangrijk geweest. Als kleuter stond ik al voor de pick-up mee te deinen.

Als puber ging mijn voorkeur uit naar het ruigere werk. Een vriend interesseerde me voor de klassieke muziek. Nu ben ik een muzikale alleseter met een voorkeur voor het Engelse koorrepertoire.

Ik heb een aantal jaren blokfluit les gehad, en de parttime koordirectie opleiding gedaan bij Eduard Nieland van de SNK. Momenteel zing ik alleen."

 

Erik Epping (tenor): "Ik was een jaar of 7 toen ik, geïnspireerd door de lamentaties van Gheorghe Zamfir (?), mijn verjaardags-

bamboe-hengel verbouwde tot een panfluit. Met een mengeling van boosheid en vermaak wees mijn moeder me op de houten kist in de kamer (ohh, tuurlijk, een pick-up) en de lp met Peruaanse fluitmuziek. Al gauw vond ik nóg mooiere muziek in de ‘onberoerde ECI-collectie’ van mijn ouders en sindsdien ben ik verknocht aan ‘klassieke muziek’. Met een opa als kerkorganist (en een plaatsje vrij op het bankje) en een vader als dirigent van de plaatselijke kerkkoortjes was er eigenlijk ook geen ontsnappen aan.

Na twee jaar dwarsfluitles werd ik door mijn leraar uitgenodigd om mee te spelen in zijn Renaissance-ensemble. Daar ben ik verknocht geraakt aan ‘het samenspel’, musicerende meisjes en de schoonheid van renaissance instrumenten. Sindsdien is de vroege polyfonie niet meer uit mijn leven geweest; zingen in kamerkoor, eigen 6-8 stemmige capella, gamba/luitbouw, pogingen stille zink te spelen om een paar dingen te noemen. Na een paar jaar muzikale eenzaamheid (opgelopen door een verhuizing) ben ik door

een sopraan op sleep genomen naar VU met de belofte dat ik wel tenor zou zingen want daaraan was gebrek. Nu beleef ik weer veel plezier aan het samen zingen; soms als een ‘Poolse Landdag’, nog

somser in opperste concentratie, maar altijd gezellig...."

 

webdesign by: muziekpraktijkvandermark mailto: webmaster

" Voce Umana dà il suono di parole "

Activiteiten

Samenwerkingsconcert met het Martini Jongenskoor Sneek:

 

zaterdag 9 juni 19.30 te Grootegast

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De eerste CD van Voce Umana!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu